Rocna designades av Peter Smith - en erfaren seglare som har byggt, tävlat och kryssat med segelbåtar sedan början av 1960-talet.
Rocna är ett ankare av typen SHHP (Super High Holding Power). Under tester på havsbotten för klassificering uppvisade Rocna-ankrarna den högsta hållkraften av alla ankare som klassificeringssällskapet RINA någonsin har certifierat.
År 1978 lämnade Pete sitt framgångsrika yachtproduktionsföretag Cavalier Yachts för att åka på kryssning med sin fru Josephine. 33 år och över 100 000 sjömil senare kryssar han fortfarande på sin nuvarande yacht Kiwi Roa, som är resultatet av över ett decenniums planering och designarbete.
Pete är båtbyggare och byggde Kiwi Roa under en femårsperiod för att bli hans ultimata kryssningsjakt (hennes designfilosofi är densamma som för Rocna - skottsäker).
Hon är 15 meter lång och byggd av 10 mm aluminiumlegeringsplåt (upp till 25 mm i vissa sektioner), har ett fördröjningsutrymme på 27 ton och är konstruerad för att klara de värsta förhållanden som Moder Natur - eller människan - kan utsätta henne för.
Pete, tillsammans med Jo och deras son Craig, seglade Kiwi Roa från England till Nya Zeeland under perioden 1994-1998. Trots att Kiwi Roa var extremt välutrustad hade den ofta problem när den ankrade. Områden med mjuk lera som den engelska östkusten, Chesapeake och Delaware Bay ställde till med särskilda problem.
Pete hade använt alla typer av ankare som är kända. Kiwi Roa hade en 110 lb CQR, en 88 lb Delta och en 110 lb Bruce, men det fanns alltid en känsla av osäkerhet. Så i den nyzeeländska traditionen av "gör-det-själv" byggde han den första Rocna-prototypen, en 50 kg tung konceptmodell som testades under en världsomsegling runt Nya Zeeland. Den klarade hundratals användningar under förhållanden som inkluderade 70 knop i tio dagar i Stewart Island och 50 knop i två dagar i Akaroa. Medan andra båtar hade problem med ankaret rörde sig inte Kiwi Roa.
När ryktet om Rocnas formidabla hållfasthet spreds bland kryssningsmänniskorna började andra seglare be Pete om en egen Rocna. Rocna-ankrar finns nu i över 40 länder över hela världen.
Rocna är ett ankare av typen SHHP (Super High Holding Power). Under tester på havsbotten för klassificering uppvisade Rocna-ankrarna den högsta hållkraften av alla ankare som klassificeringssällskapet RINA någonsin har certifierat.
År 1978 lämnade Pete sitt framgångsrika yachtproduktionsföretag Cavalier Yachts för att åka på kryssning med sin fru Josephine. 33 år och över 100 000 sjömil senare kryssar han fortfarande på sin nuvarande yacht Kiwi Roa, som är resultatet av över ett decenniums planering och designarbete.
Pete är båtbyggare och byggde Kiwi Roa under en femårsperiod för att bli hans ultimata kryssningsjakt (hennes designfilosofi är densamma som för Rocna - skottsäker).
Hon är 15 meter lång och byggd av 10 mm aluminiumlegeringsplåt (upp till 25 mm i vissa sektioner), har ett fördröjningsutrymme på 27 ton och är konstruerad för att klara de värsta förhållanden som Moder Natur - eller människan - kan utsätta henne för.
Pete, tillsammans med Jo och deras son Craig, seglade Kiwi Roa från England till Nya Zeeland under perioden 1994-1998. Trots att Kiwi Roa var extremt välutrustad hade den ofta problem när den ankrade. Områden med mjuk lera som den engelska östkusten, Chesapeake och Delaware Bay ställde till med särskilda problem.
Pete hade använt alla typer av ankare som är kända. Kiwi Roa hade en 110 lb CQR, en 88 lb Delta och en 110 lb Bruce, men det fanns alltid en känsla av osäkerhet. Så i den nyzeeländska traditionen av "gör-det-själv" byggde han den första Rocna-prototypen, en 50 kg tung konceptmodell som testades under en världsomsegling runt Nya Zeeland. Den klarade hundratals användningar under förhållanden som inkluderade 70 knop i tio dagar i Stewart Island och 50 knop i två dagar i Akaroa. Medan andra båtar hade problem med ankaret rörde sig inte Kiwi Roa.
När ryktet om Rocnas formidabla hållfasthet spreds bland kryssningsmänniskorna började andra seglare be Pete om en egen Rocna. Rocna-ankrar finns nu i över 40 länder över hela världen.