Köpvillkor
Marinsystem är utöver en båtverkstad för utombordsmotorer även en e-handel inom Båttillbehör, Utombordsmotorer och Servicesatser. Med A-brands inom segmentet båtar och båttillbehör, konkurrenskraftigt pris och ett enormt kunnande med flera år i branschen lägger vi ett gediget fokus på att du ska bli nöjd som kund hos oss.
Organisationsnummer: 559145-9440
Kundservice: 08-27 32 00
info@marinsystem.se
Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från Marinsystem.se.
Avtal mellan dig och Marinsystem i Norden AB om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.
För att handla på www.marinsystem.se ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad.
För närmare information om hur Marinsystem hanterar och behandlar dina personuppgifter, se vår Integritetspolicy.
Frakter
Vi har gratis frakt över tusen kronor, detta gäller dock ej skrymmande paket, ett skrymmande paket kan vara exempelvis en elmotor eller ett par åror.
Returfrakt
Vid retur av en vara så står du som kund för returfrakt, vi tar endast emot företagspaket som returfrakt och hämtar ej ut rekommenderade brev eller paket på utlämningsställe.
Produkter som är slut i lager
Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som du beställt och som finns i lager att levereras till dig. De varor som inte kan levereras kommer istället att krediteras till dig.
Lagervara 1-3 arbetsdagar
Notera att detta är våran uppskattade hanteringstid innan vi skickar varan från oss. Vi kan ej bestämma över hur lång tid själva frakten med fraktbolag tar.
Beställningsvara Externt Lager Normalt 2-8 arbetsdagar
Allting som ligger som Externt Lager på Marinsystem.se är beställningsvaror. Dessa är produkter vi ofta får hem snabbt men produkten kan också vara restnoterad. Under dessa tider med Covid och materialbrist så reserverar vi oss för leveranstider som kan variera kraftigt. Vid Beställning av beställningsvaror gäller ej returrätt. Notera att våran hanteringstid är 2-8 dagar innan vi skickar ditt paket från oss. Vi kan ej bestämma över hur lång tid själva frakten med fraktbolag tar.
Ej uthämtade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser och vid leverans till vårt utlämningslager i Vaxholm ligger det kvar i 30 dagar, därefter skickas det tillbaka till Vårt eller våra leverantörers e-handelslager. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras summan på produkterna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterat din leverans. Marinsystem i Norden AB tar även ut en administrativ avgift på 250 kr vid ej uthämtad leverans.
Force Majeure
Marinsystem i Norden AB är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som Marinsystem i Norden AB inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att Marinsystem i Norden AB fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom Marinsystem i Norden AB's dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför Marinsystem I Norden AB's kontroll som Marinsystem i Norden AB inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer Marinsystem i Norden AB inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Order- och leveransbekräftelser/kvitto
När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela oss så skickar vi om bekräftelsen.
När varorna skickas från Marinsystem eller våra Externa lager får du även en leveransbekräftelse/kvitto via e-post. Avtal mellan dig och Marinsystem om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.
Organisationsnummer: 559145-9440
Kundservice: 08-27 32 00
info@marinsystem.se
Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från Marinsystem.se.
Avtal mellan dig och Marinsystem i Norden AB om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.
För att handla på www.marinsystem.se ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad.
För närmare information om hur Marinsystem hanterar och behandlar dina personuppgifter, se vår Integritetspolicy.
Frakter
Vi har gratis frakt över tusen kronor, detta gäller dock ej skrymmande paket, ett skrymmande paket kan vara exempelvis en elmotor eller ett par åror.
Returfrakt
Vid retur av en vara så står du som kund för returfrakt, vi tar endast emot företagspaket som returfrakt och hämtar ej ut rekommenderade brev eller paket på utlämningsställe.
Produkter som är slut i lager
Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som du beställt och som finns i lager att levereras till dig. De varor som inte kan levereras kommer istället att krediteras till dig.
Lagervara 1-3 arbetsdagar
Notera att detta är våran uppskattade hanteringstid innan vi skickar varan från oss. Vi kan ej bestämma över hur lång tid själva frakten med fraktbolag tar.
Beställningsvara Externt Lager Normalt 2-8 arbetsdagar
Allting som ligger som Externt Lager på Marinsystem.se är beställningsvaror. Dessa är produkter vi ofta får hem snabbt men produkten kan också vara restnoterad. Under dessa tider med Covid och materialbrist så reserverar vi oss för leveranstider som kan variera kraftigt. Vid Beställning av beställningsvaror gäller ej returrätt. Notera att våran hanteringstid är 2-8 dagar innan vi skickar ditt paket från oss. Vi kan ej bestämma över hur lång tid själva frakten med fraktbolag tar.
Ej uthämtade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser och vid leverans till vårt utlämningslager i Vaxholm ligger det kvar i 30 dagar, därefter skickas det tillbaka till Vårt eller våra leverantörers e-handelslager. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras summan på produkterna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterat din leverans. Marinsystem i Norden AB tar även ut en administrativ avgift på 250 kr vid ej uthämtad leverans.
Force Majeure
Marinsystem i Norden AB är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som Marinsystem i Norden AB inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att Marinsystem i Norden AB fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom Marinsystem i Norden AB's dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför Marinsystem I Norden AB's kontroll som Marinsystem i Norden AB inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer Marinsystem i Norden AB inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Order- och leveransbekräftelser/kvitto
När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela oss så skickar vi om bekräftelsen.
När varorna skickas från Marinsystem eller våra Externa lager får du även en leveransbekräftelse/kvitto via e-post. Avtal mellan dig och Marinsystem om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.
Byte, ångerrätt & reklamation
Byte
Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 30 dagar* efter att du mottagit varan.
För att byta varan mot en annan vara skall den återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering.
*) För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m. 24 december.
Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 30 dagar* vid köp på Marinsystem.se. Ångerperioden räknas från det datum då du eller någon av dig angiven person mottog den sista varan/varorna i din beställning.
Från ångerrätten undantas vissa produkter. Varan måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering.
*) För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m. 24 december.
Nyttjande av ångerrätten
Om du vill skicka tillbaka varan till Marinsystem's e-handel uppmanar vi dig att kontakta Marinsystem's Kundservice per telefon eller e-post, se kontaktuppgifter ovan, innan du returnerar varan.
Om du väljer att skicka tillbaka produkten ska produkten skickas till Marinsystem i Norden AB inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Marinsystem att du ångrar dig.
Du får din återbetalning senast 14 dagar efter att vi blev informerade om ditt beslut att ångra beställningen. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid beställningen om du inte uttryckligen går med på något annat. Detta kommer inte att medföra några extra avgifter för dig.
Reklamation
Marinsystem i Norden AB garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag du mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Marinsystems Kundservice, se kontaktuppgifter ovan.
Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 30 dagar* efter att du mottagit varan.
För att byta varan mot en annan vara skall den återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering.
*) För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m. 24 december.
Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 30 dagar* vid köp på Marinsystem.se. Ångerperioden räknas från det datum då du eller någon av dig angiven person mottog den sista varan/varorna i din beställning.
Från ångerrätten undantas vissa produkter. Varan måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering.
*) För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m. 24 december.
Nyttjande av ångerrätten
Om du vill skicka tillbaka varan till Marinsystem's e-handel uppmanar vi dig att kontakta Marinsystem's Kundservice per telefon eller e-post, se kontaktuppgifter ovan, innan du returnerar varan.
Om du väljer att skicka tillbaka produkten ska produkten skickas till Marinsystem i Norden AB inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Marinsystem att du ångrar dig.
Du får din återbetalning senast 14 dagar efter att vi blev informerade om ditt beslut att ångra beställningen. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid beställningen om du inte uttryckligen går med på något annat. Detta kommer inte att medföra några extra avgifter för dig.
Reklamation
Marinsystem i Norden AB garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag du mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Marinsystems Kundservice, se kontaktuppgifter ovan.
Betalning & priser
Säker betalning
Att handla på Marinsystem.se är säkert och enkelt. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning (Svea Konto), direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank- eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.
Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestrokort eller American Express kan betala genom ditt kontokort. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.
Faktura
Fakturan skickas via mail från Svea. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Svea AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. Vid fakturabetalning sker leverans av beställda varor till folkbokförd adress.
Företagsfaktura:
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Delbetalning (Svea konto)
Om du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer du själv varje månad hur mycket du vill betala. Delbetalning hanteras av vår samarbetspartner, Svea AB. Leverans av delbetalda varor sker endast till folkbokförd adress.
Priser
Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot.
Tillämplig lag och tvist
Vi eventuell tvist följer Marinsystem i Norden AB beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.
Ändringar av köpvillkor
Marinsystem i Norden AB förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren.
Att handla på Marinsystem.se är säkert och enkelt. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning (Svea Konto), direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank- eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.
Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestrokort eller American Express kan betala genom ditt kontokort. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.
Faktura
Fakturan skickas via mail från Svea. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Svea AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. Vid fakturabetalning sker leverans av beställda varor till folkbokförd adress.
Företagsfaktura:
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Delbetalning (Svea konto)
Om du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer du själv varje månad hur mycket du vill betala. Delbetalning hanteras av vår samarbetspartner, Svea AB. Leverans av delbetalda varor sker endast till folkbokförd adress.
Priser
Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot.
Tillämplig lag och tvist
Vi eventuell tvist följer Marinsystem i Norden AB beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.
Ändringar av köpvillkor
Marinsystem i Norden AB förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren.