Optimus elektriska styrning med eActuator är ett unikt system som skapar en komfort som du aldrig upplevt tidigare. Optimus EPS har tagits till en nivå ytterligare och gjort behovet av hydraulik överflödig. Denna helt elektroniska cylinder har samma egenskaper och fördelar som Optimus EPS när det gäller känsla, komfort och funktioner.
Tack vare att cylindern drivs av en högeffektiv och borstfri elmotor och att all elektronik ligger inbyggd i cylindern förenklas installationen och underhållet minimeras. Elektroniken är ingjuten i cylindern och med en helt tät kabelgenomföring (säljs separat) skyddas komponenterna från den tuffa marina miljön. Från cylindern kommer CAN-bus och NMEA 2000 anslutningar samt strömkablage för anslutning till batteriet.
Optimus elektrisk styrning har en mängd fördelar.
• Ingen olja, enkel installation och kalibrering• Båten styrs med samma känsla som i en bil
• Plug and Play autopilot som tillval
• Ingen autopilotpump eller roderlägesgivare krävs
• Justerbart motstånd i ratten
• Justerbart antal rattvarv
• Inga parallellstag krävs
• Strömsnålt, cylindern är bara aktiv vid styrning
• Bygger på SeaStar kvalitet
• NMEA2000 certifierad
Komplettera med kabelsats, EPS rattväxel och EPS CANtrack display för att enkelt få tillgång till inställningar och viktig systeminformation.
Läs mer om Optimus elstyrning här eller konfigurera ett system direkt på optimusbom.com
Artnummer | Benämning |
EA1000 | Standardcylinder (typ 45) |
EA1100 | Inverterad standardcylinder (typ 58) |
EA1200 | Specialcylinder Honda |
Rekommendationstabell för val av rätt cylinder:
Fabrikat | År | Modell | Lämplig cylinder |
Suzuki | 1996- | DF150-DF350 | EA1100 |
Yamaha | 2010- | F150-F300 4.2L V6 | EA1000 |
Yamaha | 2010- | F350 5.3L V8 | EA1000 |
Honda | 2010- | BF150-BF250 | EA1000 |
Mercury | 2019- | Alla 150+ med CMS | EA1000 |