Kompatibilitetslista:
Listan presenterar de vanligaste förekommande utombordsmotorerna på marknaden. Vissa motorer kräver en speciell typ av cylinder för att monteringen skall bli bästa möjliga. En del installationer kan kräva anpassning av motor eller en extra monteringssats, HA5477 jordkabel rekommenderas för att undvika galvanisk korrosion.
Fabrikat | År | Modell | Cylinder | Anm. |
Honda | 1992– | 30-50 Hk | HC4645-3 | 2 |
1996– | 75-90 Hk | HC4645-3 | ||
2015– | BF100 | HC4645-3 | ||
1998–2010 | 115-130 Hk | HC4647-3 | ||
2003– | 135-150 Hk | HC4645-3 | ||
2010– | 115 Hk | HC4645-3 | ||
Johnson/ Evinrude | 1977–1990 | 65-150 Hk | HC4648-3 | |
1991– | 40-150 Hk /ETech | HC4645-3 | 2 | |
1997– | 115 Hk FICHT | HC4658-3 | 4 | |
1997– | 75-150 Hk FICHT | HC4645-3 | 5 | |
1998– | 40-140 Hk 4-takt | HC4658-3 | 1, 2, 4 | |
Mercury/ Mariner | 1998- | 40-60 Hk | HC4648-3 | |
1984– | 75-150 Hk | HC4645-3 | ||
Selva | 2000– | 75-70 Hk | HC4648-3 | 1, 2 |
2000- | 90-150 Hk 4-takt | HC4645-3 | 5 | |
2011-2013 | 115 Hk | HC4658-3 | ||
Suzuki | 1986- | 150 Hk | HC4645-3 | 5 |
Endast 1996 | 115-140 Hk | – | ||
1987–2002 | 115-140 Hk | HC4645-3 | 1 | |
1990-2000 | 90-100 Hk | HC4645-3 | ||
1998– | 40-70 4-takt | HC4645-3 | 1, 2 | |
2001- | 115-140 hK 4-takt | HC4658-3 | 1, 4 | |
Tohatsu | 1990– | 40-140 Hk | HC4645-3 | |
2014– | BFT60-BFT150 | HC4645-3 | ||
Yamaha | 1998– | 40-50 Hk | HC4645-3 | 2 |
1998– | 60 Hk | HC4645-3 | 3 | |
1986– | 70-90 Hk | HC4645-3 | 1 | |
1997– | 80-150 Hk 4-takt | HC4645-3 | 5 | |
2000– | 25-70 Hk 4-takt | HC4648-3 | 1, 2 | |
2011-2013 | F115A | HC4658-3 | ||
2014– | F115B | HC4645-3 |
Anm. (Anmärkningar):
1. Monteringssats HO5090 krävs
2. Motorfästen måste kapas och motorn bultas fast i akterspegeln.
3. Styrarm Yamaha art.nr. 63D-48511-00-4D måste monteras.
4. HC4645-3 cylinder kan användas, monteringsplattan måste vändas.
5. Högpresterande 150Hk motorer skall använda SeaStar styrning.
Baystar frontmonterad hydraulcylinder för utombordare upp till 150Hk.
Ny version (-3) från och med 2019 med -4 ORB gänga som är o-ring tätade och möjligt att rotera nippeln för att få rätt vinkel.
Äldre versioner av cylindern (typ H) har 1/8" NPT gänga.
Baystar är ett hydraulstyrningssystem för mindre motorer upp till 150Hk från världsledande hydraulstyrningstillverkaren Seastar. Baystar cylindern HC4645-3 används till Baystar system med rattpump HH4314-3 och nylonslang HT4420 samt i Baystar Plus system med rattpump HH4514-3 och HO51xx hydraulslang med pressade kopplingar.
Baystar system rekommenderas upp till 115Hk, finns som komplett sats HK4645-3.
Baystar Plus system rekommenderas upp till 150Hk, finns som komplett sats HK1445-3. Baystar Plus rattpump har en annan lagring och en annan typ av slang används vilket ökar känslan och gör styrningen lättare att manövrera.
Vissa motorer kräver en speciell typ av cylinder (HC4647-3, HC4648-3, HC4658-3) för att monteringen skall bli bästa möjliga, skillnaden är ”pivot” plattan som ansluts mot motorns tillerarm. Vissa installationer kan även kräva anpassning av motorn eller/och en extra monteringssats.
För rätt val av cylinder se kompatibilitetslista för motorer under produktspecifikation.
Använd alltid Seastar olja 009486, felaktig olja kan göra att systemet inte uppför sig normalt.
Cylindervolym: 118.6 cm³
Ritning och max mått för installation finns bland bilderna.