Välj rätt bottenfärg för din båt.


Den vanligaste formen av båtvård är påföring av bottenfärg. Detta är avgörande för en lyckad båtsäsong, eftersom det är svårt att få skrovet rent när det väl fått beväxning. Beväxning leder till lägre hastigheter, högre bränsleförbrukning, sämre manövrerbarhet, skador på färgsystemet, blockering av linssystem osv. Ju längre beväxningen sitter, desto svårare blir den att ta bort. I dag finns det många olika bottenfärger på marknaden, men vad är egentligen skillnaden?

Syftet är att skydda skrovet mot beväxning, oavsett vilken typ av bottenfärg du använder. Men det finns många typer av bottenfärger och de fungerar på olika sätt och ger olika grader av skydd. För dig är det viktigast att utgå från hur just du använder din båt för att hitta rätt bottenfärg för dig.





Den vanligaste formen av båtvård är påföring av bottenfärg. Detta är avgörande för en lyckad båtsäsong, eftersom det är svårt att få skrovet rent när det väl fått beväxning. Beväxning leder till lägre hastigheter, högre bränsleförbrukning, sämre manövrerbarhet, skador på färgsystemet, blockering av linssystem osv. Ju längre beväxningen sitter, desto svårare blir den att ta bort. I dag finns det många olika bottenfärger på marknaden, men vad är egentligen skillnaden?

Syftet är att skydda skrovet mot beväxning, oavsett vilken typ av bottenfärg du använder. Men det finns många typer av bottenfärger och de fungerar på olika sätt och ger olika grader av skydd. För dig är det viktigast att utgå från hur just du använder din båt för att hitta rätt bottenfärg för dig.




Så verkar bottenfärgen

De många olika bottenfärgerna på marknaden kan delas in i två huvudgrupper; självpolerande och hård.

Så verkar bottenfärgen

De många olika bottenfärgerna på marknaden kan delas in i två huvudgrupper; självpolerande och hård.


Hårda bottenfärger

Hårda bottenfärger har ett bindemedel som är hårt och olösligt. Färgen kan slipas för att ge en helt slät yta. Hård bottenfärg passar till båtar i alla hastighetsklasser, men är speciellt utvecklad för speedbåtar och regattasegelbåtar som eftersträvar minsta möjliga friktion i vattnet. Det är också ett bra val för båtar som ofta transporteras på släp och därmed behöver en slitstark bottenfärg som tål att lastas av och på släpet under säsongen. Filmtjockleken hos en hård bottenfärg minskar inte vid användning till skillnad mot självpolerande bottenfärger. Det gör att det tar längre tid för biociderna att nå ytan. Efter en tids användning blir det yttersta lagret inaktivt och poröst, och ytan måste därför slipas lätt innan applicering av ny bottenfärg.


Självpolerande

Självpolerande bottenfärg är en all-round-teknologi för de flesta båttyper. Bindemedlet löses upp i kontrollerad hastighet, så att det alltid är ett nytt aktivt skikt bottenfärg i kontakt med vattnet. Poleringshastigheten säkrar en jämn urlakning av biocider under produktens hela livslängd, och bidrar till att hålla skrovet rent från beväxning. Denna teknologi är mest effektiv mot beväxning och en del färgvarianter kan användas upp till två säsonger innan båten måste behandlas på nytt.





Nyligen exponerad
Hård och självpolerande bottenfärg

Exponerad över tid
Självpolerande bottenfärg

Exponerad över tid
Hård bottenfärg



Biocider        Bottenfärg        Skrov        Saltvatten


För de allra flesta fritidsbåtar med normalt bruk är en självpolerande bottenfärg av god kvalitet tillräcklig för att säkra ett gott skydd genom hela säsongen. Tack vare Jotuns unika bindemedel är de självpolerande bottenfärgerna som t.ex NonStop VK (för Västkusten) eller NonStop EC (för Ostkusten) mycket robusta och tål därför högre hastigheter över längre tid än många andra självpolerande bottenfärger. Även om man kör i hastigheter runt 40 knop till och från, så gör inte det att bottenfärgen försvinner. Tack vare den mycket robusta konstruktionen på NonStop VK/EC så släpper färgerna extremt lite vid tvätt.

Jotuns bästa alternativ för för insjöar och norrlandskusten heter WaterShield. En hård, biocidfri bottenfärg som torkar snabbt vilket ger snabb sjösättning. Den hårda ytan är lätt att tvätta och underhålla, och i system med AntiPest för du ett mycket effektivt skydd mot plastpest.





Hårda bottenfärger

Hårda bottenfärger har ett bindemedel som är hårt och olösligt. Färgen kan slipas för att ge en helt slät yta. Hård bottenfärg passar till båtar i alla hastighetsklasser, men är speciellt utvecklad för speedbåtar och regattasegelbåtar som eftersträvar minsta möjliga friktion i vattnet. Det är också ett bra val för båtar som ofta transporteras på släp och därmed behöver en slitstark bottenfärg som tål att lastas av och på släpet under säsongen. Filmtjockleken hos en hård bottenfärg minskar inte vid användning till skillnad mot självpolerande bottenfärger. Det gör att det tar längre tid för biociderna att nå ytan. Efter en tids användning blir det yttersta lagret inaktivt och poröst, och ytan måste därför slipas lätt innan applicering av ny bottenfärg.


Självpolerande

Självpolerande bottenfärg är en all-round-teknologi för de flesta båttyper. Bindemedlet löses upp i kontrollerad hastighet, så att det alltid är ett nytt aktivt skikt bottenfärg i kontakt med vattnet. Poleringshastigheten säkrar en jämn urlakning av biocider under produktens hela livslängd, och bidrar till att hålla skrovet rent från beväxning. Denna teknologi är mest effektiv mot beväxning och en del färgvarianter kan användas upp till två säsonger innan båten måste behandlas på nytt.


Biocider
Bottenfärg
Skrov
Saltvatten

Nyligen exponerad
Hård och självpolerande bottenfärg



Exponerad över tid
Självpolerande bottenfärg



Exponerad över tid
Hård bottenfärg


För de allra flesta fritidsbåtar med normalt bruk är en självpolerande bottenfärg av god kvalitet tillräcklig för att säkra ett gott skydd genom hela säsongen. Tack vare Jotuns unika bindemedel är de självpolerande bottenfärgerna som t.ex NonStop VK (för Västkusten) eller NonStop EC (för Ostkusten) mycket robusta och tål därför högre hastigheter över längre tid än många andra självpolerande bottenfärger. Även om man kör i hastigheter runt 40 knop till och från, så gör inte det att bottenfärgen försvinner. Tack vare den mycket robusta konstruktionen på NonStop VK/EC så släpper färgerna extremt lite vid tvätt.

Jotuns bästa alternativ för för insjöar och norrlandskusten heter WaterShield. En hård, biocidfri bottenfärg som torkar snabbt vilket ger snabb sjösättning. Den hårda ytan är lätt att tvätta och underhålla, och i system med AntiPest för du ett mycket effektivt skydd mot plastpest.





Välj rätt bottenfärg för din båt

Det är viktiga att välja en bottenfärg som passar i det övriga färgsystemet på båten. Det finns tre sätt att göra detta på:

• När du vet vilken bottenfärg som är påförd sedan tidigare, och du är nöjd med resultatet kan du köpa samma färg, förutsatt att din båtklubb, hemmahamn eller marina godkänner färgen.

• När den gamla bottenfärgen är av okänd typ bör den förseglas med en strykning Vinyl Primer innan ny bottenfärg påförs.

• När det nuvarande färgsystemet är skadat eller förstört, måste det avlägsnas skikt för skikt tills man kommer ner till ett intakt underlag (färg eller ursprunglig gelcoat). När ytan är slipad bör den behandlas på nytt med Vinyl Primer (på bottenfärg) eller AntiPest (på ren gelcoat) före vidare behandling.







Välj rätt bottenfärg för din båt

Det är viktiga att välja en bottenfärg som passar i det övriga färgsystemet på båten. Det finns tre sätt att göra detta på:


1
När du vet vilken bottenfärg som är påförd sedan tidigare, och du är nöjd med resultatet kan du köpa samma färg, förutsatt att din båtklubb, hemmahamn eller marina godkänner färgen.


2
När den gamla bottenfärgen är av okänd typ bör den förseglas med en strykning Vinyl Primer innan ny bottenfärg påförs.


3
När det nuvarande färgsystemet är skadat eller förstört, måste det avlägsnas skikt för skikt tills man kommer ner till ett intakt underlag (färg eller ursprunglig gelcoat). När ytan är slipad bör den behandlas på nytt med Vinyl Primer (på bottenfärg) eller AntiPest (på ren gelcoat) före vidare behandling.





Vad är skillnaden på dyr och billig bottenfärg?

I burken med bottenfärg från Jotun finns endast råvaror som är speciellt utvalda av kemisterna på laboratoriet i Sandefjord. Bottenfärgen är sammansatt på ett unikt sätt och testas grundligt. Jotuns bottenfärg säljs endast under varumärket Jotun Yachting.

Med en bottenfärg av hög kvalitet kan du känna dig trygg i att producenten har valt de bästa råvarorna för att bottenfärgen ska prestera maximalt. De viktigaste ingredienserna för en effektiv bottenfärg är bindemedlen och de aktiva substanserna. Bindemedlet är viktigt för att det bär upp mekanismen för de aktiva substanserna – ett bra bindemedel ger en kontrollerad urlakningstakt och ett bättre nyttjande av de verksamma ämnena. Jotun utvecklar och producerar egna bindemedel som är specialanpassade för olika användningsområden. Det ger bottenfärgen det långvariga skyddet och de goda påföringsegenskaperna.




NonStop VK

Självpolerande bottenfärg med unikt skydd mot beväxning. Godkänd för användning på västkusten och god täckförmåga.

NonStop EC

Självpolerande bottenfärg med unikt skydd mot beväxning. God täckförmåga och godkänd för användning på ostkusten.

Watershield

3-i-1: försegling, grundfärg och bottenfärg i ett. Mycket kort torktid ger snabb sjösättning. Hård yta som är lätt att tvätta och underhålla.






Vad är skillnaden på dyr och billig bottenfärg?

I burken med bottenfärg från Jotun finns endast råvaror som är speciellt utvalda av kemisterna på laboratoriet i Sandefjord. Bottenfärgen är sammansatt på ett unikt sätt och testas grundligt. Jotuns bottenfärg säljs endast under varumärket Jotun Yachting.

Med en bottenfärg av hög kvalitet kan du känna dig trygg i att producenten har valt de bästa råvarorna för att bottenfärgen ska prestera maximalt. De viktigaste ingredienserna för en effektiv bottenfärg är bindemedlen och de aktiva substanserna. Bindemedlet är viktigt för att det bär upp mekanismen för de aktiva substanserna – ett bra bindemedel ger en kontrollerad urlakningstakt och ett bättre nyttjande av de verksamma ämnena. Jotun utvecklar och producerar egna bindemedel som är specialanpassade för olika användningsområden. Det ger bottenfärgen det långvariga skyddet och de goda påföringsegenskaperna.



NonStop VK

Självpolerande bottenfärg med unikt skydd mot beväxning. Godkänd för användning på västkusten och god täckförmåga.



NonStop EC

Självpolerande bottenfärg med unikt skydd mot beväxning. God täckförmåga och godkänd för användning på ostkusten.



Watershield

3-i-1: försegling, grundfärg och bottenfärg i ett. Mycket kort torktid ger snabb sjösättning. Hård yta som är lätt att tvätta och underhålla.





Hur mycket antifouling/bottenfärg behöver jag?

För att förebygga och minska risken för beväxtning är det utöver valet av bottenfärg viktigt att påföra bottenfärgen enligt anvisning och att påföra rätt filmtjocklek. Det är med andra ord viktigt att veta hur mycket bottenfärg som behövs och därför bör man veta hur stor area skrovet har. Tabellen visar förbrukning vid påföring av 2 strykningar.






Påföring av antifouling/bottenfärg

1. Skydd

Vattenlinjen och alla andra områden av båten som inte skall målas med bottenfärg skall täckas innan målningsarbetet påbörjas. Detta görs enklast med lösningsmedelsbeständigt material. Lika viktigt är det att den som skall måla skyddar sig med arbetskläder, handskar, skyddsglasögon och lämpligt andningsskydd.

2. Omrörning

All färg skall röras om noga innan påföring. Detta är speciellt viktig med bottenfärg eftersom vissa komponenter (som koppar och zink) vill sjunka till botten av emballaget. Oavsett om man använder en omrörare eller rörpinne skall redskapet vara helt rent så att färgen inte tillförs föroreningar.

3. Påföring

För att uppnå önskad filmtjocklek skall rekommenderad mängd bottenfärg påföras, även om det krävs flera strykningar. Skrovet utsätts för mest friktion i fören, längs vattenlinjen och i aktern vid propellern. Det är därför bra att påföra en extra strykning på dessa områden för att få bättre skydd mot beväxtning. Påför alltid rekommenderat antal strykningar. Undvik påföring under ogynnsamma väderförhållanden så som stark vind, stark sol, höga temperaturer (mitt på dagen en varm sommardag), låga temperaturer, hög luftfuktighet eller regn. Tillsats av lösningsmedel rekommenderas inte heller då detta reducerar filmtjockleken på varje strykning och ökar risken för spill osv.






Hur mycket antifouling/bottenfärg behöver jag?

För att förebygga och minska risken för beväxtning är det utöver valet av bottenfärg viktigt att påföra bottenfärgen enligt anvisning och att påföra rätt filmtjocklek. Det är med andra ord viktigt att veta hur mycket bottenfärg som behövs och därför bör man veta hur stor area skrovet har. Tabellen visar förbrukning vid påföring av 2 strykningar.




Påföring av antifouling/bottenfärg

1. Skydd

Vattenlinjen och alla andra områden av båten som inte skall målas med bottenfärg skall täckas innan målningsarbetet påbörjas. Detta görs enklast med lösningsmedelsbeständigt material. Lika viktigt är det att den som skall måla skyddar sig med arbetskläder, handskar, skyddsglasögon och lämpligt andningsskydd.

2. Omrörning

All färg skall röras om noga innan påföring. Detta är speciellt viktig med bottenfärg eftersom vissa komponenter (som koppar och zink) vill sjunka till botten av emballaget. Oavsett om man använder en omrörare eller rörpinne skall redskapet vara helt rent så att färgen inte tillförs föroreningar.

3. Påföring

För att uppnå önskad filmtjocklek skall rekommenderad mängd bottenfärg påföras, även om det krävs flera strykningar. Skrovet utsätts för mest friktion i fören, längs vattenlinjen och i aktern vid propellern. Det är därför bra att påföra en extra strykning på dessa områden för att få bättre skydd mot beväxtning. Påför alltid rekommenderat antal strykningar. Undvik påföring under ogynnsamma väderförhållanden så som stark vind, stark sol, höga temperaturer (mitt på dagen en varm sommardag), låga temperaturer, hög luftfuktighet eller regn. Tillsats av lösningsmedel rekommenderas inte heller då detta reducerar filmtjockleken på varje strykning och ökar risken för spill osv.



Logga in