Anodskola
Vilken anod ska jag välja? Hitta rätt anod för din båt och din vattentyp
Det är viktigt att ha koll på sina anoder, eller offeranoder som det också heter, Man väljer först och främst material efter vilket vatten man har sin båt i. Efter detta så finns det anoder i alla dess former och storlekar, allt för att på bästa vis skydda din båt, motor & drev. En anod är egentligen som en svag magnet vars jobb är dra åt sig orenheter som annars skulle äta upp den ädlare metallen som exempelvis ditt drev består av. En anod är alltså tillverkad i oädlare metall och finns till enkom för att offras så att du slipper offra exempelvis ditt drev, växelhus eller trimplan.
Anodskola
Vilken anod ska jag välja? Hitta rätt anod för din båt och din vattentyp
Det är viktigt att ha koll på sina anoder, eller offeranoder som det också heter, Man väljer först och främst material efter vilket vatten man har sin båt i. Efter detta så finns det anoder i alla dess former och storlekar, allt för att på bästa vis skydda din båt, motor & drev.
En anod är egentligen som en svag magnet vars jobb är dra åt sig orenheter som annars skulle äta upp den ädlare metallen som exempelvis ditt drev består av. En anod är alltså tillverkad i oädlare metall och finns till enkom för att offras så att du slipper offra exempelvis ditt drev, växelhus eller trimplan.
► Aluminium | Bräckt vatten
Aluminium är ett kemiskt element med beteckningen AI och dess atomiska nummer är 13. Aluminium har en lägre densitet än många andra metaller. Aluminium är visuellt likt Silver. Aluminium är det anodmaterialet du ska använda om du har din båt i bräckt vatten.
► Magnesium | Sötvatten
Magnesium är ett kemiskt element med beteckningen MG och dess atomiska nummer är 12. Magnesium är en av de mest tillgängliga metallerna i universum. Magnesium är det anodmaterial du ska använda om du har din båt i sötvatten
► Zink | Saltvatten
Zink är ett kemiskt element med beteckningen ZN och dess atomiska nummer är 30. Zink är en ganska ömtålig metall som är relativt lik magnesium i sin sammansättning. Zink är anodmaterialet du ska ha om du har din båt i saltvatten.
► Aluminium | Bräckt vatten
Aluminium är ett kemiskt element med beteckningen AI och dess atomiska nummer är 13. Aluminium har en lägre densitet än många andra metaller. Aluminium är visuellt likt Silver. Aluminium är det anodmaterialet du ska använda om du har din båt i bräckt vatten.
► Magnesium | Sötvatten
Magnesium är ett kemiskt element med beteckningen MG och dess atomiska nummer är 12. Magnesium är en av de mest tillgängliga metallerna i universum. Magnesium är det anodmaterial du ska använda om du har din båt i sötvatten
► Zink | Saltvatten
Zink är ett kemiskt element med beteckningen ZN och dess atomiska nummer är 30. Zink är en ganska ömtålig metall som är relativt lik magnesium i sin sammansättning. Zink är anodmaterialet du ska ha om du har din båt i saltvatten.
► Jorda ordentligt
Även anoder kan behöva underhåll för att fungera som allra bäst, slipa bort oxiden några gånger per säsong så kommer din anod alltid att göra sitt jobb till 100%. Det man däremot aldrig får göra är att måla över sina anoder om man bättrar på någonstans. Tar du upp din båt efter säsongen och blir glad för att du har mycket kvar på dina anoder, bli inte det för då är det något annat som har fått ta smällen. Detta kan bero på att du har fel anodmaterial, alternativt så har inte anoden kontakt med materialet, en anod måste jordas mot det material som den ska skydda.
Tänk på att titta till dina anoder då och då, på vissa modeller så sitter hårdvaran som håller fast offeranoden i mitten, när väl tillräcklig korrosion uppstår så finns risken att denne ej kan hålla anoden fixerad mot sitt material och anoden kan ej längre göra sitt jobb. Varken du är ute efter blockanod, axelanod, skrovanod, roderanod eller trim tab så hittar du den här hos oss. Är du osäker på vad du ska ha så hör av dig till oss så hjälper vi dig!
Även anoder kan behöva underhåll för att fungera som allra bäst, slipa bort oxiden några gånger per säsong så kommer din anod alltid att göra sitt jobb till 100%. Det man däremot aldrig får göra är att måla över sina anoder om man bättrar på någonstans. Tar du upp din båt efter säsongen och blir glad för att du har mycket kvar på dina anoder, bli inte det för då är det något annat som har fått ta smällen. Detta kan bero på att du har fel anodmaterial, alternativt så har inte anoden kontakt med materialet, en anod måste jordas mot det material som den ska skydda.
Tänk på att titta till dina anoder då och då, på vissa modeller så sitter hårdvaran som håller fast offeranoden i mitten, när väl tillräcklig korrosion uppstår så finns risken att denne ej kan hålla anoden fixerad mot sitt material och anoden kan ej längre göra sitt jobb. Varken du är ute efter blockanod, axelanod, skrovanod, roderanod eller trim tab så hittar du den här hos oss. Är du osäker på vad du ska ha så hör av dig till oss så hjälper vi dig!
► Jorda ordentligt
Även anoder kan behöva underhåll för att fungera som allra bäst, slipa bort oxiden några gånger per säsong så kommer din anod alltid att göra sitt jobb till 100%. Det man däremot aldrig får göra är att måla över sina anoder om man bättrar på någonstans. Tar du upp din båt efter säsongen och blir glad för att du har mycket kvar på dina anoder, bli inte det för då är det något annat som har fått ta smällen. Detta kan bero på att du har fel anodmaterial, alternativt så har inte anoden kontakt med materialet, en anod måste jordas mot det material som den ska skydda.
Tänk på att titta till dina anoder då och då, på vissa modeller så sitter hårdvaran som håller fast offeranoden i mitten, när väl tillräcklig korrosion uppstår så finns risken att denne ej kan hålla anoden fixerad mot sitt material och anoden kan ej längre göra sitt jobb. Varken du är ute efter blockanod, axelanod, skrovanod, roderanod eller trim tab så hittar du den här hos oss. Är du osäker på vad du ska ha så hör av dig till oss så hjälper vi dig!